Corona en “the lipstick effect”

Corona en “the lipstick effect”


corona the lipstick effect

Begin dit jaar schreef ik een artikel over “the lipstick effect”. In dit artikel legde ik uit dat vrouwen in tijden van crisis en onzekerheid meer geld uitgeven aan lippenstift. Deze toename was onder andere te zien tijdens de Wereld Oorlogen, na de de aanslagen op 9/11 en recentelijk ten tijde van de Brexit.

Vrouwen grijpen eerder naar lippenstift in tijden van crisis omdat het een relatief kleine investering, en een grote moral booster is. Helaas deed zich na het schrijven van dit artikel gelijk een nieuwe crisis aan – de Corona/Corvid19 crisis.

Is “the lipstick effect”ook van toepassing op deze crisis?

Minder lippenstift


Volgens de theorie zou men deze periode meer geld moeten investeren in lippenstift. Dit blijkt tijdens deze Corona crisis echter niet het geval. Er is zelfs minder vraag naar lippenstift op het moment, zo geef Adore Beauty aan dat de vraag naar lippenstift in maart met 23% is afgenomen.

Het is niet heel gek dat de vraag in deze periode toch afneemt. Nu we zoveel mogelijk binnen moeten blijven, zijn er minder vrouwen die dagelijks make-up dragen. Ook draagt het gebruik van mondkapjes niet bij aan de verkoop van lippenstift, waarom zou je lippenstift dragen als je deze toch niet kan zien?

En, misschien wel de belangrijkste reden, is het wel hygiënisch om lippenstift te dragen? Of gaat het virus zich nu mogelijk in je lippenstift hechten? Allemaal redenen waarom in deze situatie lippenstift mogelijk niet de eerste levensbehoefte is.


Image

Cosmetica industrie groeit alsnog

De hele economie heeft een grote klap gekregen door de huidige crisis. Er zijn een hoop bedrijven failliet gegaan en er zijn een hoop industrieën aan het vechten om overeind te blijven.

Maar, in lijn met de verwachtingen van “the lipstick effect”, neemt de vraag naar beauty producten nog wel toe. Volgens Klaviyo zagen cosmetica bedrijven hun omzet in maart elke week gemiddeld met 40% toenemen.

“The lipstick effect” is tijdens deze crisis dus niet van toepassing op lippenstift ansich, maar wel op de beauty branche. De theorie achter the lipstick effect is namelijk dat vrouwen in tijden van onrust graag investeren in bescheiden luxe producten voor een moral boost. In voorgaande crisises was het voornamelijk lippenstift die voor deze moral boost zorgde.

Nu we met Corona te maken hebben kiezen we misschien niet voor lippenstift, maar we willen alsnog graag investeren in vergelijkbare bescheiden ‘moral boosters’.

Zo is bij Adore Beauty de vraag naar gezicht maskertjes met zo’n 150% toegenomen afgelopen maand. Ook producten zoals geur kaarsen en badolies zijn momenteel populair, afgelopen maand is de vraag naar deze producten met zo’n 180% toegenomen.


Image

Meer lippenstift na quarantaine?

De vraag is of de vraag naar lippenstift weer gaat toenemen als de quarantaine wordt opgeheven. Ikzelf durf er geld op in te zetten dat we weer meer lippenstift gaan kopen zodra we de deur weer uit mogen. Want na al deze maanden binnen zitten, en de financiële crisis die ons te wachten staat, kunnen we wel een kleurtje op onze lippen gebruiken als moral booster.

Heb jijzelf afgelopen tijd meer cosmetica producten gekocht? Van gezichtsmaskertjes, tot luxe haar producten of dagcreme’s? Ikzelf merk inderdaad dat ik afgelopen twee maanden veel vaker een maskertje heb aangebracht. En heel toevallig overweeg ik al een week of twee om zelf geur kaarsen te maken.

Ik ben benieuwd naar jou bestedingspatroon op het moment!



 

Leave a Comment