Semiotiek rode lippenstift

Symboliek van rode lippenstift


Image

“De meeste vrouwen hebben wel een rode lippenstift in hun make up tasje zitten. Veel vrouwen dragen zelfs dagelijks rode lippenstift. Zoals ik al eerder heb vermeld is mijn moeder daar een van.”

Zij draagt elke dag “Ruby Woo” of “Lady Danger” van Mac Cosmetics, afhankelijk van het seizoen en de gelegenheid. Voor vele vrouwen, waaronder mijn moeder, hoort rode lippenstift bij hun identiteit. Deze vrouwen voelen zich “naakt” zonder hun statement kleur op de lippen.

Introductie

De meeste vrouwen kiezen echter voor een naturel lippenstift. Een opvallende kleur moet je namelijk “durven te dragen”. Maar als we besluiten om een kleur te dragen, dan is dat meestal de kleur rood. Roze of paarse tinten zijn minder in trek.  Het is niet voor niets dat de kleur rood juist zo in trek is.

De kleur rood heeft namelijk een speciale betekenis, vandaar dat deze kleur ons zo aanspreekt. Ik heb het al eerder gehad over de symboliek / semiotiek van make up. Wat zeggen we nu eigenlijk met de kleur rood, en waarom heeft deze een plekje in ons hart en onze make up voorraad?

“Rode lippenstift”


Ogilvie heeft een onderzoek gedaan naar het gebruik van make up en de betekenis die mensen hieraan hechten. Zoals ik al eerder beschreef, geven we (on)bewust signalen af met het type make up die we aanbrengen.

Zo breng je een andere boodschap over met een matte foundation dan met een glanzende foundation. Maar de rode lippenstift springt er duidelijk uit als we het hebben over make up en symboliek.

De kleur rood is al eeuwenlang een populaire kleur in de make up industrie. Of het nu gebruikt wordt op de lippen of op de wangen, door de eeuwen heen is het vooral deze kleur geweest die leidend was in make up. Dit is voor niets het geval, mensen die ervaring hebben met marketing of design weten dat kleuren een duidelijke betekenis dragen.

De betekenis van kleuren worden dan bijvoorbeeld ook vaak gebruikt in het vormgeven van logo’s, om zo het merk te versterken. Ook in de make up wordt er gebruik gemaakt van kleur om onszelf op een bepaalde manier “in de markt te zetten”.


Image

Oorsprong rode make up

Het gebruik van make up gaat eeuwen terug. Toen we nog “oer mensen” waren en in stammen leefden, werd er al make up gebruikt. In deze tijd was overleven de belangrijkste behoefte. En met overleven hebben we het dan niet alleen over het vinden van eten, maar ook over het beschermen van je stam.

Make up werd in deze tijd gebruikt om indruk te maken op eventuele rivale stammen en gevaarlijke dieren. Er werden angstaanjagende symbolen met zwarte pigmenten aangebracht op het lichaam om eventuele tegenstanders af te schrikken.

In dit geval werd de kleur zwart gebruikt omdat zwart symbool staat voor de nacht. In de nacht waren de mensen het meest kwetsbaar, aangezien ze mogelijk gevaar minder goed zagen aankomen. De kleur zwart wekte dan ook angst op. 

Ook werd de kleur rood gebruikt, met tegenstrijdige intenties. De kleur rood staat symbool voor bloed, en werd daarom in deze periode ook gebruikt om angst op te wekken. In de marketing staat de kleur rood symbool voor energie en woede, ook dit staat in verband met de betekenis van bloed. 

Als men angst ervaart, door de associatie met bloed, zal men meer adrenaline aanmaken. Dit omdat adrenaline het lichaam in staat stelt om snel te vluchten. Vandaar de associatie met de kleur rood en energie.

Dit is ook de reden dat de kleur rood wordt gebruikt bij verkeersborden. Omdat de kleur rood zo’n sterke associatie heeft met gevaar, vraagt deze kleur ook gelijk de aandacht. Verkeersborden in de kleur rood trekken dan ook eerder ons oog dan verkeersborden in andere kleuren.

Maar de kleur rood staat ook symbool voor hoop en seksualiteit. Waar zwart de associatie met de nacht opwekt, wekken de kleuren geel en rood de associatie op met de zonsopkomst.

De kleuren geel en rood staan daarom ook symbool voor optimisme, energie en jeugdigheid. De associatie met seksualiteit heeft weer te maken met de associatie van bloed.


Image

Rood en seksualiteit


Zoals ik net al vermelde, associëren we de kleur rood automatisch met de kleur van bloed. Nu linken we bloed niet enkel met gevaar, maar ook met seksualiteit. Het is namelijk zo dat zodra een vrouw opgewonden is, dat het bloed beter zichtbaar wordt in het gezicht. Zo krijgen we niet alleen rode wangen bij schaamte, maar ook als we opgewonden zijn.

Vandaar dat rode wangen, en dus blush, seksualiteit uit stralen. Door het nabootsen van deze bloedstroom maken we ons aantrekkelijker voor mannen.

Mannen weten namelijk onbewust dat rode wangen insinueren dat een vrouw zich tot hem aangetrokken voelt. Rode wangen laten je ook jonger lijken, aangezien de huid vaak transparanter is als je jong bent. Door een transparante huid is het bloed in de wangen ook beter te zien.


Image

Semiotiek rode lippenstift

Zoals je hebt kunnen lezen symboliseert de kleur rood de bloedstroom van een vrouw die opgewonden is. De reden waarom rode lippenstift zo populair is, is omdat lippen geassocieerd worden met de schaamlippen. Als een vrouw opgewonden is, stroomt er meer bloed naar haar geslachtsdelen, hierdoor zullen deze roder ogen dan normaal. 

Rode lippenstift geeft (on)bewust het signaal af dat een vrouw opgewonden is. Nu we weten dat we lippen associëren met het vrouwelijk geslachtsdeel, begrijpen we ook het verschil tussen matte en glanzende lippen beter. Glanzende lippen, met lipgloss, geven dan ook meer seksuele interesse aan dan matte lippen.

Aangezien de kleur rood ook symbool staat voor “kracht en energie”, kan rode lippenstift ook helpen in de zaken wereld. Een vrouw met rode lippenstift ziet er krachtig uit en laat zien dat ze stevig in haar schoenen staat.

Het is echter wel zo dat de kleur rood eigenlijk alleen een positieve invloed uitstraalt op mannen. Aangezien de associatie met seksualiteit wordt gelegd, zullen vrouwen zich onbewust geïntimideerd voelen door een vrouw die rode lippenstift draagt.

Wil je “sterk en zakelijk” overkomen door gebruik van deze kleur? Houd er dan rekening mee dat deze tint alleen positive effecten heeft op mannen, en juist een negatief effect op vrouwen.

Dus ga je solliciteren? Dan kan een laagje rode lippenstift in je voordeel werken, zolang je maar geen vrouw tegenover je hebt zitten 😉


Image

 Art and Agency: An Anthropological Theory, Door Alfred Gell

Fundamentals of School Marketing, Door Johanna M. Lockhart

A Natural History of the Senses, Door Diane Ackerman

Face Paint: The Story of Makeup, Door Lisa Eldridge

Of Cigarettes, High Heels, and Other Interesting Things, An Introduction to Semiotics, Door Danesi, Marcel

 

Comments

  1. Leuk om wat meer te leren over de betekenis van makeup. Grappig dat het zo gelinkt is aan biologie

Leave a Comment