Beauty shoot met Karin van Berkel
"Ik heb als visagist het geluk dat ik mijn werk heel erg leuk vind om te doen. Om deze reden doe ik naast mijn commerciele opdrachten, ook wel eens wat “vrij werk shoots”. Een vrij werk shoot houdt in dat je samenwerkt met een team zonder dat iemand daar iets aan verdiend. Iedereen investeert zijn eigen tijd en energie in een shoot voor zijn eigen doeleinden."
Voor een fotograaf betekent dit dat hij of zij bijvoorbeeld een nieuwe lichtset kan uit proberen. Een model kan haar portfolio aanvullen met extra foto’s, en een visagist kan nieuwe producten uit proberen en creatief bezig zijn.
Nu krijg ik met enige regelmaat de vraag van modellen of fotografen of ik geen tijd en zin heb om een vrij werk shoot te doen. Soms ga ik op een aanvraag in, maar vaak wijs ik deze aanvragen af. Want hoe leuk ik mijn werk ook vind, vrije tijd is ook erg belangrijk en zodoende wil ik niet al mijn vrije dagen inplannen met werk.
Er zijn echter wel een aantal mensen waar ik regelmatig mee samen werk. Dit omdat we samen mooie dingen kunnen maken, en omdat ik weet dat het een gezellige dag gaat worden. Zo werk ik met enige regelmaat samen met fotografe Karin van Berkel.
Karin is een beauty fotograaf uit Den Bosch, en woont bij mij “om de hoek”. Dit maakt het voor ons erg makkelijk en gezellig om een keer in de zoveel tijd eens af te spreken om wat nieuwe dingen uit te proberen.
“Voorbereiding van de shoot. ”
Karin en ik bespreken met enige regelmaat wat voor foto’s we graag nog eens zouden willen maken. Dit kan betekenen dat Karin bijvoorbeeld met verschillende type achtergronden wil werken, of een bepaalde belichting wilt testen. Ik heb soms een aantal specifieke make up looks in mijn hoofd die ik zou willen uitproberen, of een aantal producten die ik graag eens zou willen uittesten.
Aan de hand van deze brainstorm gesprekken komen we vaak uit tot een specifiek thema.
Tijdens onze laatste shoot wilde Karin gebruik maken van daglicht, en ik wilde graag met kleuren en denim gaan werken. Aan de hand van hiervan hebben we een moodboard uitgewerkt en een passend model gezocht.
Het model voor deze shoot is Eve van Elite NYC geworden, een mooie dame die een modische/fashion uitstraling heeft. Om deze reden hebben we de shoot meer richting fashion beauty getrokken, om haar het best uit te laten komen.
Nu we wisten wie het model ging worden, kon ik de make up looks verder gaan uitwerken. Met blauw en denim als hoofdthema, zijn we gaan nadenken over specifieke looks. Hierbij hebben we rekening gehouden met foto’s die close-up van het gezicht gemaakt kunnen worden, foto’s die en profile genomen zouden worden, en foto’s die uit ruimer zouden uitpakken.
Aangezien we geen styliste voor deze shoot hadden besloten we om de styling zo minimaal mogelijk te houden, en enkel te werken met een denim jasje.
De shoot
Aangezien vrij werk een onbetaalde shoot is, is het voor ons belangrijk dat het uitgangspunt een relaxte dag is. We hebben een thema en een aantal beelden in ons hoofd die we graag zouden willen maken, maar we zijn ook bereid om hier van af te wijken. Ik stal ’s ochtends mijn make up en haarproducten uit, en Karin zet haar studio ondertussen op. Zodra het model binnenkomt, kunnen we gelijk aan de slag met haar en make up voor de eerste foto.
De eerste look is meestal erg basic, make up toevoegen gaat namelijk makkelijker dan make up afhalen. Om deze reden beginnen we meestal simpel. Omdat de eerste foto altijd een beetje aftasten is, wil je ook niet gelijk je beste look inzetten.
Tijdens de eerste foto’s zijn we namelijk nog wat aan het aftasten hoe het licht het beste valt, hoe het model het beste uitkomt, en wat voor “vibe” we willen hebben op de foto’s. Bij deze shoot zijn we begonnen met een ruimer portret, met naturel make up en een blauw accent op het sleutelbeen. Een mooie minimale make up look die wel sprekend is.
Normaal als we samen shooten, dan shoot Karin direct op de laptop. Dit houdt in dat ik de foto’s die zij op haar camera maakt gelijk kan zien op een groter scherm. Hierdoor kan ik goed zien hoe de make up op beeld uitpakt, aangezien je make up in het echt anders over komt dan op een foto. Door mee te kijken kan ik precies zien wanneer ik in moet springen om iets aan te passen. Bij deze shoot hebben we dat toevallig niet gedaan, maar hebben we wel na elke look de foto’s terug gekeken op een tablet.
Tussendoor
Zoals ik al zei houden we er niet van “om te hard te werken” tijdens een vrij werk shoot. Dit kwam bij deze shoot goed uit, aangezien ons model uit Los Angeles kwam. Nu is voor ons 15 graden een heerlijke temperatuur om buiten te fotograferen, maar als je uit LA komt en met alleen een denim jasje buiten moet zitten dan valt 15 graden iets tegen.
Tussen de shots door hebben we dan ook de tijd genomen om binnen lekker op te warmen met een kop thee, voordat we gelijk verder gingen met de volgende make up of haar look.
Voor deze shoot hadden we ook bedacht om wat denim accessoires te gebruiken. Aangezien we deze niet hadden hebben we ze zelf maak gemaakt. Tijdens de make up en haar wissels was Karin dan ook bezig met een “knutselproject”. Met een oude jeans en een paar oude oorbellen hebben we wat accessoires gemaakt die bij het thema pasten.
Resultaat
Uiteindelijk hebben we in drie en half uur tijd vijf beauty shots gemaakt. Langer konden we ook niet doorgaan met de shoot aangezien het licht buiten ondertussen was veranderd. We hebben samen alle foto’s nog even snel doorgelopen, en zijn tevreden naar huis gegaan. Waar mijn werk klaar is, begint het echte werk van Karin nu pas. Zij moet de foto’s gaan uitzoeken en gaan bewerken, en voor ons is het een kwestie van geduldig afwachten tot we de foto’s krijgen.
Het resultaat van deze shoot is te vinden in Creators Magazine en in mijn portfolio. Voor alle foto’s van deze shoot kun je ook kijken op de website van Karin van Berkel.