Flapper – Make-Up en de jaren twintig

Flapper - make-up en de jaren 20


flapper make-up

“Vandaag de dag is het gebruik van make-up heel normaal. Maar dat was wel eens anders. Voor de jaren 20 was het gebruik van make-up “not done”. “

Het werd wel gebruikt, maar het was niet de bedoeling dat je zag dat het gebruikt was. Make-up werd subtiel gebruikt, zodat het je wel aantrekkelijker maakte zonder dat het zichtbaar is. Dat was in de jaren 20 wel anders.

“ The Roaring Twenties ”


Politieke onafhankelijkheid

De rol van de vrouw in het social en politieke landschap veranderde significant na 1900. Voorheen bestond de rol van de vrouw voornamelijk als verzorger van het huishouden en de kinderen.

Dit begon te wijzigen na deze periode. Tijdens de Eerste Wereldoorlog namen de vrouwen het werk van mannen over, en verplaatste hun verantwoordelijkheid van binnenshuis naar buitenshuis.

Ook in de politiek was de verschuiving van de rol van de vrouw zichtbaar. In 1917 werd het algemeen kiesrecht ingesteld, waardoor vrouwen passief kiesrecht kregen.

Een jaar later werd Suze Groeneweg als eerste vrouw gekozen om deel uit te maken van de Tweede kamer. De politieke onafhankelijkheid voor vrouwen volgde een jaar later. Vrouwen hadden nu eindelijk een rol in de politiek.

Sociale onafhankelijkheid

De Flappers stonden erom bekend dat ze geen genoegen namen met politieke onafhankelijkheid, ze wilden ook sociale onafhankelijkheid. Zij eigende zich dezelfde sociale rechten toe als mannen.

The Roaring Twenties was het begin van een nieuw tijdperk voor de vrouw. Deze periode kenmerkt zich door een nieuw type vrouw, de Flappers. Flappers waren vrouwen die zich niets aantrokken van wat acceptabel gedrag was voor een vrouw.

Voor vrouwen was het voorheen niet acceptabel om naar jazzclubs te gaan, terwijl mannen hier wel met enige regelmaat naartoe gingen.Vrouwen die in dergelijke clubs kwamen werden dan ook regelmatig gezien als prostituees.

De Flapper liet zich hier niet door beperken, zij claimde dezelfde vrijheden als de man. Ze had tijdens de Eerste Wereld Oorlog laten zien dat ze het werk van de man kon doen. Waarom zou ze dan ook niet mogen feesten als een man?


flapper make-up en styling

Schoonheid in de jaren 20

Het schoonheidsideaal veranderde ook in deze periode. Zoals in eerdere artikelen te lezen was, werd het uiterlijk voorheen (en vandaag de dag) onbewust gevormd om seksuele interesse te tonen.

Make-up mocht niet zichtbaar zijn, maar moest wel laten zien dat je aantrekkelijk was. De kleding die voorheen werd gedragen was ook bedoeld om vruchtbaarheid te tonen. Zo werden er korsetten gedragen om nadruk te leggen om de vruchtbare taille/heup ratio van de vrouw.

De Flappers hadden niet de behoefte om aan deze maatstaven te voldoen. Zij knipte hun haren in een korte bob en creëerden een jongensachtige haarstijl. Verder gebruikte ze opvallende en zichtbare make-up. 

Het nieuwe schoonheid ideaal werd bepaald door de vrouw, in plaats van de man.


Image

Flapper make-up

De jaren twintig hebben ertoe geleid dat vrouwen meer durfde te spelen met hun uiterlijk. Make-up mocht zichtbaar zijn, zo werden de wenkbrauwen verhoogd.

In deze periode werden (door de Flappers) de wenkbrauwen zo dun geëpileerd zodat ze bijna wegvielen. Hierboven werden heel dunne lijntjes als wenkbrauwen getekend. 

Biologisch gezien zijn volle lippen aantrekkelijk. De Flappers trokken zich hier niets van aan, zij geven zichzelf een smalle mond, met een opvallende cupid’s bow. De kleine mond is opvallend voor deze periode.

Ook werden de ogen donker aangezet, voorheen werd dit voornamelijk gedaan in het Egyptische rijk. Zoals eerder te lezen in mijn blogs heeft de kleur zwart voornamelijk te maken mijn kracht en intimidatie.

Het is dan ook niet gek dat deze donkere kleur voornamelijk door Flappers werd gebruikt om een statement te maken.

De vrouw deed haar make-up op zo’n manier dat het niet perse aantrekkelijk was, maar wel een boodschap overbracht. Zo was het snel te doen wie een Flapper, en dus vrije vrouw, was.

Een extra reden waarom Flapper make-up zo succesvol is geworden, is de commercialisering van de maatschappij. Door middel van  reclame verkeer make-up populariteit.

Nu de vrouw onafhankelijk was en ook interesse had in make-up, ontstond er een aanbod voor make-up producten.

Dit middels door opkomst van films, en media hierdoor ontstond er een ideaal beeld van de vrouw. Hierdoor begonnen make-up producten ook in populariteit toe te nemen. 

Het was de Tweede Wereld Oorlog die deze tendens


 

Comments

Leave a Comment